Social Media 21 sposobów

Opublikowane 25 czerwca 2015 | przez Outbox Research

0

Jak osiągnąć sukces w social media?

Poznaj zasady, które pomogą Ci wyprzedzić konkurencję.

Jako marketer wiesz, że Twoja zdolność do bieżącej adaptacji i adekwatna interpretacja sposobu, w jaki komunikują się Twoi klienci w social media jest kluczowa. Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek, działania w social media wymagają szybkiej i skutecznej reakcji oraz interakcji wspierającej klientów. Zespół ekspertów Salesforce Marketing Cloud wyróżnia 3 kluczowe elementy strategii online marketingowej:

  • Osiągnięcie wyższego wskaźnika konwersji.
  • Zwiększenie świadomości marki.
  • Zbieranie, mierzenie i umiejętne wykorzystywanie danych behawioralnych.

Wszystkie te elementy bezpośrednio wiążą się z technikami skutecznego zarządzania interakcjami w social media. Jeśli prowadzisz komunikację skierowaną do Twojej społeczności, skąd wiesz, że jest ona skuteczna? Nie chodzi tu o liczbę like`ów czy followersów, ale o to, kto faktycznie angażuje się w Twoje komunikaty.

Wdrożenie angażującej komunikacji pomaga w:

  • Personalizacji Twojej marki.
  • Zarządzaniu reputacją marki.
  • Tworzeniu społeczności zwolenników.
  • Generowaniu szans sprzedażowych i sprzedaży samej w sobie.
  • Rozwiązywaniu problemów klienta.
  • Zarządzaniu kryzysem.

Niezależenie od tego, gdzie toczą się konwersacje, jest wiele sposobów by wziąć w nich udział. Dobre konwersacje mogą bezpośrednio wpływać na pozytywny odbiór marki oraz pomagają nawiązać bezpośrednie relacje z klientami. Poniżej przedstawiamy 20 sposobów na budowanie zaangażowania wśród klientów, dzięki którym odniesiesz sukces.

1. Bądź przejrzysty. Z pewnością będzie trudno przekonać szefa do dzielenia się sekretną recepturą firmy, wersją beta Twoich produktów czy sposobem w jaki rozwiązaliście sytuację konfliktową z klientem, ale Twoja otwartość i szczerość może roznieść się szerokim echem w social media.

2. Buduj zaufanie. Budowanie zaufania wśród ludzi zgromadzonych wokół Twojej marki jest kluczowe przy prowadzeniu dyskusji online.

3. Buduj świadomość marki. Jeśli nie masz wyspecjalizowanego działu PR czy wysokobudżetowego planu, nadal możesz budować silną świadomość wokół marki. Platformy social media pozwalają Ci na: uwidocznienie Twojego publicznego profilu, tworzenie wizerunku marki i mierzenie rezultatów takich jak np. potencjalny zasięg, liczba konwersacji w czasie, linki powiązane, liczba wzmianek o firmie.

4. Świadomie dziel się informacją. Utrzymanie relacji i bycie częścią konwersacji jest istotne, ale zbyt wiele postów – bez względu na to czy są to zdjęcia, zmiany statusu, czy regularne tweety – mogą odstraszyć Twoich fanów.

5. Opowiedz historię. Byłeś na przegranej pozycji? Jesteś bohaterem w swoim domu? Wróciłeś na przysłowiowe stare śmiecie? Być może jest to prosta historia o tym jak gospodyni rozwiązała problem utrzymania czystości w domu dzięki Twojemu nowemu produktowi? Cokolwiek to będzie, moc dobrej opowieści jest niezaprzeczalna.

6. Prowadź kampanie z udziałem liderów opinii. Liderzy opinii od dawna są częścią działań marketingowych i powinni także stać się częścią Twojej strategii. Lider opinii nie jest tylko osobą z dużą ilością folowers`ów na Twitterze, ale kimś kto może zachęcić do kliknięcia w Twój link lub do zapisu na demo produktu.

7. Odpowiadaj na pozytywny feedback. Pozytywne wpisy to szansa na to, by regularny fan lub zwolennik marki stał się Twoim fanatykiem – ewangelistą marki i klientem na całe życie.

8. Odpowiadaj na negatywny feedback. W sferze mediów społecznościowych negatywne komentarze na Facebooku czy na jakimkolwiek innym portalu, to codzienność. Przez nasłuch wypowiedzi społeczności możesz szybko zareagować na nieprzyjemne sytuacje. Staraj się być otwarty oraz empatyczny (zrozum problem i przyczyny).

9. Utrzymaj jasny przekaz. Skieruj swoje wysiłki na badanie swojej publiczności i wypracowanie przejrzystej wizji tego, jak poprawisz doświadczenia Twoich klientów (customer experience). Wtedy wybierz odpowiednie kanały social media i angażuj się w konwersacje, które są istotne.

10. Pokaż swoją osobowość. Podczas pracy nad korporacyjnym wizerunkiem należy wykreować nowoczesny i profesjonalny wizerunek, który wcale nie musi być sztuczny i nudny. Pamiętaj, że jesteś częścią publicznych konwersacji i nie publikujesz kolejnej, suchej notki prasowej. Kiedy pokażesz swoją ,,ludzką” twarz, sprawisz tym wielką frajdę swojej społeczności.

11. Dziel się informacją przez cały dzień. Wiadome jest, że odpowiedni, angażujący komunikat w social media, powinien dotrzeć do odpowiedniej publiczności – nie zapomnij, że musisz wybrać także odpowiedni czas.

12. Wyjdź poza Facebooka i Twittera. Mimo tego, że Twitter, Facebook czy LinkedIn są ciągle najpopularniejsze, marketerzy wciąż mogę odnieść korzyści rozszerzając działania poza te 3 główne sieci społecznościowe.

13. Bądź proaktywny. Działania PR i obsługa klienta to główne, reaktywne obszary komunikacji. Jednak w dzisiejszych czasach koniecznością są działania praktyczne, celowe i aktywne w social media.

14. Znajdź unikalny komentarz. Frazy takie jak: „dziękuję”, „jak mogę pomóc?”, czy „co sądzicie?” pomogą w trudnych sytuacjach z klientem. Każdy przekaz musi być dostosowany do indywidualnego odbiorcy. Określenie swojego unikalnego głosu w social media jest kluczowym krokiem do określenia swojej pozycji na rynku.

15. Szukaj, twórz i dziel się treścią. Pracuj nad contentem, który jest odpowiedni dla Twojej branży i angażuje Twoją publiczność.

16. Bądź innowacyjny. Patrz, w którą stronę zmierza Twoja społeczność, dowiedz się co ich ekscytuje i tam ich zaskocz.

17. Bądź zwięzły. Pamiętaj, że Twoi klienci poruszają się w świecie krótkich komunikatów.

18. Podążaj i śledź osoby, które patrzą na Ciebie. Zwróć uwagę, że follow`ing zwrotny na Twitterze to nie tylko miły gest, ale także jasny przekaż dla potencjalnych followers`ów, że jesteś marką która się angażuje, a nie tylko bierze. Uszczęśliwiaj Twoich fanów, pokaż, że się nimi interesujesz i słuchasz tego, co mają do powiedzenia.

19. Dziel się tym czego się nauczyłeś. Może nie postrzegasz siebie jako eksperta w social media, ale dziel się z Twoimi klientami i społecznością, tym czego się nauczyłeś.

20. Działaj szybko. Dla większości klientów, którzy przywykli do otrzymywania natychmiastowej pomocy i informacji, spędzanie czasu czekając w kolejce czy na połączenie np. z call center, jest już nie do przyjęcia. Dzięki systemom digitalowym możesz przyśpieszyć swoją zdolność komunikacji. Współczesny klient właśnie tego od Ciebie oczekuje.

Masz niezliczoną liczbę możliwości, by jako marka angażować się w komunikację z Twoją społecznością. Odpowiedni typ komunikatu zależy od celów, które zdefiniujesz.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami i dowiedz się jak technologia może przybliżyć Cię do Twoich klientów.

Joanna Zalewska, Analityk salesforce.com

joanna.zalewska@outbox.pl

Tags: ,


O autorze

Outbox Research

to dział badań nad trendami rynkowymi firmy Outbox, największego integratora CRM w Polsce i Europie Centralnej. Nasz zespół składa się z ponad 200 specjalistów CRM, którzy wdrożyli rozwiązania dla 40 000 użytkowników na całym świecie. Outbox posiada biura w Warszawie, Londynie, Paryżu, Pradze i Dusseldorfie. Wśród naszych partnerów technologicznych znajdują się m.in. Microsoft, Oracle, IBM, Salesforce, Applause, hybris, Metastorm czy FICO. Zostaliśmy sklasyfikowani na 3. miejscu rankingu Computerworld TOP200 wśród firm wdrażających oprogramowanie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Do góry ↑