Social Media IMG_3930

Opublikowane 28 listopada 2014 | przez Outbox Research

0

Gorączka wyborcza, czyli #PKW pod ostrzałem

Listopadowe gradobicie komentarzy, wysyp memów, czyli wrzawa powyborcza w mediach społecznościowych. Twitter staje się doskonałym barometrem nastrojów społeczeństwa. Zespół Outbox Social Media Research przeanalizował konwersację wokół PKW.

Nieprawidłowości procesu wyborczego (zliczanie głosów, awaria systemu informatycznego PKW) odbiły się echem w mediach społecznościowych.

Dla rosnącej grupy użytkowników, Twitter stanowi platformę służącą do natychmiastowego wygłaszania poglądów. Co więcej, ich głos zostaje wysłuchany. Przykładem może być Tesco, które usunęło oznaczenia zabawek dla chłopców po awanturze na Twitterze. Z tego, szybszego niż media tradycyjne, narzędzia korzystają już 3 miliony Polaków (dane z września 2014, Megapanel PBI/Gemius). Partnerstwo Salesforce i Twittera pozwala Radian6 przeszukiwać 400 milionów globalnych tweetów dziennie. Narzędzie doskonale radzi sobie z polskimi wzmiankami.

Zespół Outbox przeanalizował 25,5 tys. wpisów na temat Państwowej Komisji Wyborczej*. Pod lupę zostały wzięte dwa źródła danych: Twitter (23,5 tys. wpisów) oraz portale informacyjne (2 tys. wzmianek). O ile newsy wokół PKW pojawiają się w miarę równomiernie, Twitter pulsuje – emocjonalne piki zauważamy głównie w kluczowych momentach dla powyborczego chaosu.

20141127-Twitter-PKW1

 

Tematami okresów wzmożonych konwersacji: PKW, PSL i protesty

Hashtagiem #PKW oznaczonych jest przeważająca ilość wszystkich wpisów (ponad 74%). Co ciekawe, z wynikiem 7%, drugą pozycję zajmuje #aszdziennik – źródło fikcyjnych, humorystycznych treści. W okresach wzmożonych konwersacji przykładami żartobliwych wpisów mogą między innymi być: Jaki jest ulubiony owoc PKW? Liczi.

20141127-Twitter-PKW2

Choć podchodzimy z rezerwą do irytujących incydentów, Twitter jest przede wszystkim areną poważnych dyskusji. Wybrane komentarze dotyczące wtargnięcia do PKW:

  • Docierają informacje o planowanej pacyfikacji protestujących. Do budynku PKW zbliżają się ciężko uzbrojone oddziały policji.
  • Protest przed i w #PKW pokazuje, że w Polsce zaczyna się rodzić społeczeństwo obywatelskie.
  • No cóż. Ci w PKW, to po prostu zwykła nadwrażliwa grupa ludzi z poczuciem patriotyzmu. Żadna agentura. Przypadek. Poniosło.
  • Miło patrzeć, że w sprawie wjazdu do #PKW Gazeta.pl i Fronda.pl mówią wspólnym językiem. Jedność w narodzie.

Pozostałe, wybrane wpisy:

  • Rozmawiałem przed chwilą z politykiem PSL. Oni naprawdę wierzą, że wygrali te wybory. Bo „mieli bardzo aktywną kampanię” #PKW
  • Kiedy #PKW poda #wyniki ? Nie wiadomo. Polskie Towarzystwo Informatyczne proponuje audyt systemu
  • Wyniki wyborów maja być w poniedziałek. Tylko czy w poniedziałek będzie jeszcze PKW?
  • To co się dzieje w PKW to sprawa dla reportera. #PKW

Chmura konwersacji

20141127-Twitter-PKW3

Liderzy i TOP domeny

Zdecydowanie najdobitniejszy głos należy do dziennikarzy, publicystów, a następnie polityków, partii bądź serwisów informacyjnych.

20141127-Twitter-PKW4a 20141127-Twitter-PKW5a

Z niecierpliwością czekamy na rozwój wypadków. PKW znajduje się obecnie w dość trudnej sytuacji, zmierzyć się musi także z drugą turą wyborów, która już w niedzielę, 30 listopada.

 

*Przeanalizowano wzmianki pojawiające się między 16 a 19 listopada 2014. Wykorzystano dane zgromadzone przez Radian6, którego dystrybutorem w Polsce jest Outbox.

Edyta Kozińska, PR Manager

Photo credit: Kodak Views / Foter / CC BY


O autorze

Outbox Research

to dział badań nad trendami rynkowymi firmy Outbox, największego integratora CRM w Polsce i Europie Centralnej. Nasz zespół składa się z ponad 200 specjalistów CRM, którzy wdrożyli rozwiązania dla 40 000 użytkowników na całym świecie. Outbox posiada biura w Warszawie, Londynie, Paryżu, Pradze i Dusseldorfie. Wśród naszych partnerów technologicznych znajdują się m.in. Microsoft, Oracle, IBM, Salesforce, Applause, hybris, Metastorm czy FICO. Zostaliśmy sklasyfikowani na 3. miejscu rankingu Computerworld TOP200 wśród firm wdrażających oprogramowanie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Do góry ↑