Social Media gfx_cust_pernod_ricard_absolut_310x230

Opublikowane 24 kwietnia 2014 | przez Outbox Research

0

Piwo, wino, wódka w social media

Wiele krajów na świecie odkryło już monitoring social media i jego potęgę. W Polsce, świadomość ta dopiero kiełkuje. Jeśli chcesz wyprzedzić rynek, poznać nowe możliwości i skutecznie promować swoją markę w mediach społecznościowych (nie ograniczając się do prostej strategii i administracji strony na FB i kanału Youtube), dowiedz się co możesz zrobić wykorzystując technologię salesfore.com i narzędzie Radian6.

Ludzie piją piwo, wino i mocniejsze alkohole, by świętować dobre wiadomości, upamiętnić specjalne okazje i osiągnięcia lub wyrazić wdzięczność. Czy wiesz, że 50% dorosłych pije regularnie, a piwo jest trzecim najbardziej popularnym napojem na świecie, tuż po wodzie i herbacie?

Jako producent lub dystrybutor alkoholu, aby dalej rozwijać biznes, musisz podnieść kieliszek w stronę swoich klientów i czerpać z wszelkich korzyści, jakie oferują media społecznościowe.

Bądź społeczny – w mediach i poza nimi

Na rynku, poza napojami alkoholowymi, jest tylko kilka produktów, które są społeczne naturalne. Picie – pod warunkiem, że odpowiedzialne – jest synonimem dobrego czasu i dobrych przyjaciół. Poprzez tworzenie strategii marketingowej wokół tej idei, możemy zwiększyć szansę na to, że nazwa właśnie Twojej marki przyjdzie ludziom na myśl jako pierwsza, gdy nadejdzie weekend.

Firma Bud Light prezentuje się jako „Pewny znak dobrego czasu” („The sure sign of good time”) i wciela to hasło także do poszczególnych linii produktowych np. „The Good Time Lime” („Dobry czas Lime”). Używa mediów społecznościowych, by skojarzyć markę z przyjemnymi zajęciami takimi jak imprezy na plaży czy widowiska sportowe. Firma RED Stripe dosłownie wpuściła zwierzaka na imprezy – piwo RED Jamaican – jako część małej kampanii filmowej, która powiązała w sobie wiele kanałów natury społecznej. Te filmy na YouTube kończyły się widowiskową rywalizacją kierującą do strony RED Stripe na Facebooku, gdzie można było dowiedzieć się, jak saga rozwinęła się dalej. Dzięki tym działaniom przyciągęli nowych fanów na stronę produktu.

Wiele innych kampanii piwnych łączy ludzi online i poza nią angażuje do uczestnictwa w życiu społecznym. Calsberg przygotował aplikację „Tournée Digitale”, która miała na celu zachęcić użytkowników, by odeszli od swoich komputerów i dzielili się piwem, a nie wysyłali linki do nich.

Społeczność bardziej polubi Twoje produkty, gdy media społecznościowe będą używane odpowiedzialnie. Cees van Lede, członek rady nadzorczej Heniekena wie, że społeczność jest „tam, gdzie młoda, dzisiejsza generacja spędza swój czas”. Oznacza to, iż marka alkoholu musi być uważna przy wysyłaniu konkretnych komunikatów do mediów.

Heineken ma największą światową bazę fanów na Facebooku – ponad 7 milionów fanów i robią przy tym fantastyczną robotę, promując zachowanie równowagi pomiędzy zabawą i byciem odpowiedzialnym. Ich kampania „Sunrise”, która jest częścią inicjatywy „Enjoy Heineken Responsibility”, zachęca ludzi z całego świata do zachowania przytomności aż do wschodu słońca. Każdy kto doczeka tego momentu, może wrzucić zdjęcie wschodzącego słońca na Twitterze z hushtagiem #mysunrise. W kampanii zachęca się do imprezowania, ale podkreśla równocześnie, iż wschód słońca należy do osób pijących umiarkowanie („sunrise belongs to moderate drinkers”). Motto sugeruje, że możesz zachować przytomność całą noc, jeśli przyłożysz uwagę do odpowiedzialnego spożywania alkoholu.

Puść iskrę konwersacji

Media społecznościowe są źródłem rozmów. Wejście w media i współpraca z klientami pozwalają poznać, kto kryje się za marką. Zapytaj ludzi co lubią, a czego nie. Użyj swojej wiedzy o przemyśle i otoczeniu by polecić produkty i dać ludziom to, czego oczekują.
„Jeśli nie znasz punktu widzenia konsumenta, to nie znasz swojej marki.” Wystąp z szeregu i wejdź w dynamiczną konwersacje z odbiorcami. Nie tylko poprzez przyciąganie like’ów i zadawanie pytań, ale także poprzez bezpośrednią interakcje z osobą, która chętnie wyrazi opinię na temat marki. Takich osób jest wiele, należy tylko je odnaleźć i wejść w dyskusję.
Dowiedz się poprzez jaki kanał społecznościowy najefektywniej komunikować się z odbiorcami swojego produktu. Rozpal zaangażowanie wokół swojej marki, kieruj nie tylko do własnych treści, promuj „głos” Twoich odbiorców – odpowiadaj na pytania i potrzeby. Osoba, która otrzyma szybką odpowiedź na swój post na pewno poczuje się traktowana poważnie, może nawet wyjątkowo.

Wzmocnij swój mały biznes

Nie tylko wielkie marki mogą czerpać korzyści z mediów społecznościowych. Spożywający alkohol lubią eksperymentować – blisko 89% ludzi w wieku 26-34 regularnie kupuje wina nieznanej marki i wielu robi to samo z lokalnymi piwami. Budowanie sieci socjalnej może mieć wielkie znaczenie dla małych browarów i winnic, którym brakuje środków, by konkurować z ogromnymi koncernami. Strategia kierowania unikalnych ofert bezpośrednio do społeczności lokalnej, udział w imprezach położonych w najbliższej okolicy (imprezy typu: testowanie piwa lub nocna podróż po pubach) pozwalają na zdobycie lojalnych klientów i równocześnie są efektywne pod względem finansowym.

Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak Salesforce Marketing Cloud może pomóc Twojemu barowi, marce, browarni lub winiarni wzmocnić obecność w mediach?

Zapraszamy do kontaktu!

Tags: , ,


O autorze

Outbox Research

to dział badań nad trendami rynkowymi firmy Outbox, największego integratora CRM w Polsce i Europie Centralnej. Nasz zespół składa się z ponad 200 specjalistów CRM, którzy wdrożyli rozwiązania dla 40 000 użytkowników na całym świecie. Outbox posiada biura w Warszawie, Londynie, Paryżu, Pradze i Dusseldorfie. Wśród naszych partnerów technologicznych znajdują się m.in. Microsoft, Oracle, IBM, Salesforce, Applause, hybris, Metastorm czy FICO. Zostaliśmy sklasyfikowani na 3. miejscu rankingu Computerworld TOP200 wśród firm wdrażających oprogramowanie.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Do góry ↑