Trendy mobilne smartphone-chinese

Opublikowane 18 kwietnia 2013 | przez Outbox Research

Polski użytkownik smartphone’a w 2013

Wyniki badania Generation Mobile 2013, przeprowadzonego przez Naszą Klasę, wskazują że polski użytkownik smartphone’a to najczęściej młody, wykształcony mężczyzna z większego miasta, który korzysta ze smartfona marki Samsung, iPhone lub Sony, do robienia oraz oglądania zdjęć i filmów, komunikacji, słuchania muzyki, a który raczej nie korzysta z bankowości mobilnej, ale zawsze ma smartfon przy sobie i odczuwa jego brak w razie pozostawienia. Z tableta korzysta w Polsce 10% użytkowników smartfonów (wzrost o 100% w stosunku do 2012), a 49% zamierza go kupić.

Zrzut ekranu 2013-04-19 o 03.01.13

Kto korzysta? Jak korzysta?

  • Z przynajmniej jednego urządzenia mobilnego korzysta 99% internautów. W stosunku do roku ubiegłego wzrósł odsetek osób korzystających zarówno ze smartfona, jak i zwykłego telefonu.
  • Mężczyźni nadal nieco częściej są użytkownikami smartfonów, jednak różnice płciowe zaczynają się zmniejszać. Użytkownik smartfona to raczej osoba młodsza, dobrze wykształcona i z większych miejscowości.
  • Najpopularniejszą marką, podobnie jak w zeszłym roku, jest Samsung, a najpopularniejszym systemem operacyjnym Android. W stosunku do ubiegłego roku zwiększył się odsetek użytkowników smartfonów Nokii.
  • W porównaniu z rokiem ubiegłym zdecydowanie zwiększył się odsetek osób wykorzystujących smartfony do robienia zdjęć i filmów i słuchania muzyki. Druga kategoria może być związana z pojawieniem się na polskim rynku dużych serwisów streamingowych, posiadających dedykowane aplikacje.
  • Zwykłe telefony komórkowe częściej pełnią funkcję czysto komunikacyjną, jednak również ich użytkownicy coraz częściej robią zdjęcia i słuchają muzyki za pomocą tych urządzeń.

Zrzut ekranu 2013-04-19 o 03.00.59

Zakupy i stosunek do własnego smartfona

  • Ponad połowa badanych uważa, że smartfony zastąpią portfele, jednak w chwili obecnej jedynie 20% użytkowników smartfonów korzystało z płatności mobilnych, a 28% korzystało z bankowości mobilnej.
  • Wykorzystanie smartfona do zakupów najczęściej sprowadza się do zamawiania produktów i usług przez telefon, a także do sprawdzania cen produktów w sieci.
  • Wśród użytkowników bankowości mobilnej dominuje sprawdzanie stanu konta (93%). Przelewy mobilne wykorzystuje nieco ponad połowa użytkowników bankowości mobilnej.
  • Smartfon jest urządzeniem bardzo osobistym – ponad 4/5 badanych stara się nie rozstawać ze swoim smartfonem zarówno w tym roku, jak i w 2012, a blisko 2/3 korzysta ze smartfona nawet w toalecie.
  • W tym roku odsetek badanych, którzy odczuwają duży dyskomfort nie mając swoich urządzeń mobilnych (smartfona lub telefonu) zwiększył się, głównie kosztem grupy deklarującej, że nie odczuwa żadnego dyskomfortu.

Zrzut ekranu 2013-04-19 o 02.06.23

Aplikacje i tablety

  • Popularność poszczególnych kategorii aplikacji jest zgodna z najczęstszymi sposobami korzystania – najpopularniejsze są aplikacje muzyczne i komunikacyjne, wzrosła też popularność gier. W stosunku do zeszłego roku spadła popularność aplikacji informacyjnych.
  • Zwiększa się też liczba aplikacji w smartfonie – blisko 60% użytkowników ma w swoim smartfonie od 10 do 50 aplikacji. W zeszłym roku w tym przedziale było 44% użytkowników. W stosunku do rok ubiegłego spadł również odsetek osób, które korzystają tylko z fabrycznie zainstalowanych aplikacji (z 17% do 10%).
  • Nieco zmniejszył się odsetek korzystających z płatnych aplikacji, co może wiązać się z pojawianiem się darmowych odpowiedników różnych aplikacji, a także z innymi modelami biznesowymi finansowania aplikacji, które zyskują popularność.
  • Blisko 50% użytkowników płatnych aplikacji przeznacza na nie średnio od 10 do 50 zł miesięcznie. W zeszłym roku zdecydowana większość użytkowników (90%) przeznaczała na ten cel mniej niż 10 zł miesięcznie.
  • W stosunku do ubiegłego roku wzrósł odsetek badanych, którzy uważają, że reklam w smartfonach jest dużo.
  • Nieco wzrósł odsetek korzystających z tabletów, co może wiązać się z pojawieniem się nowych (i tańszych) modeli na rynku. Przekłada się to również na wzrost odsetka zainteresowanych tą technologią – blisko połowa badanych deklaruje, że nie ma tabletu, ale zamierza go kupić (w roku ubiegłym takich osób było 29%).

foto: http://www.flickr.com/photos/mr_t_in_dc/4376801881/

Tags: , , , , , ,


O autorze

Outbox Research

to dział badań nad trendami rynkowymi firmy Outbox, największego integratora CRM w Polsce i Europie Centralnej. Nasz zespół składa się z ponad 200 specjalistów CRM, którzy wdrożyli rozwiązania dla 40 000 użytkowników na całym świecie. Outbox posiada biura w Warszawie, Londynie, Paryżu, Pradze i Dusseldorfie. Wśród naszych partnerów technologicznych znajdują się m.in. Microsoft, Oracle, IBM, Salesforce, Applause, hybris, Metastorm czy FICO. Zostaliśmy sklasyfikowani na 3. miejscu rankingu Computerworld TOP200 wśród firm wdrażających oprogramowanie.



Do góry ↑