Aplikacje mobilne Zrzut ekranu 2013-04-19 o 02.42.52

Opublikowane 17 kwietnia 2013 | przez Michał Faber

Android lubi witryny mobilne, iPhone aplikacje

Użytkownicy Androidów częściej otwierają witryny mobilne, a właściciele iPhone’ów chętniej korzystają z aplikacji mobilnych łączących się z internetem – wynika z badania wykonanego w 9 krajach rozwiniętych. Zapewne jest to efekt polityki obu firm, wynikającej z ich głównego biznesu i strategicznych celów.

Zjawisko umasowienia aplikacji mobilnych oraz preferencje użytkowników smartphone’ów prezentuje raport amerykańskiej firmy Compuware, specjalizującej się m.in. w monitorowaniu działania aplikacji. Raport ten powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród 3534 osób na 6 dużych rynkach t.j. w USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Indiach i Japonii.

Ciekawa jest specyfika korzystania ze słuchawek iPhone firmy Apple oraz wyposażonych w system Android. Pomimo tego, że Androidów sprzedało się do tej pory dwa razy więcej (375 milionów, 56% rynku w USA), niż iPhone’ów (209 milionów, 23% rynku w USA), to użytkownicy tych ostatnich pobierają co miesiąc dwa razy więcej aplikacji (30 miliardów), niż użytkownicy Androidów. Użytkownicy Androida chętniej zaglądają na witryny mobilne.

Zrzut ekranu 2013-04-14 o 18.48.34

Co ciekawe, mimo wzrostu liczby pobrań aplikacji mobilnych oraz wzrostu liczby posiadanych aplikacji o 28% w roku 2012 w stosunku do poprzedniego, czas korzystania z posiadanych aplikacji właściwie nie zmienił się i wyniósł 39 minut dziennie w 2012 roku w stosunku do 37 minut rok wcześniej. Oznacza, to być może, że użytkownicy spędzają większość czasu korzystając od lat z (funkcjonalnie) takich samych aplikacji i tylko testując nowe.

Jak wynika z badania, użytkownicy aplikacji mobilnych korzystających z internetu traktują je jako zakładki w swoim telefonie i oczekują przede wszystkim natychmiastowego działania.

Zrzut ekranu 2013-04-14 o 19.17.45

Średnio użytkownik smartphone’a posiada 41 zainstalowanych na swoim telefonie aplikacji – wynika z raportu. Dla porównania polski użytkownik smartphone’a w 2013 posiadał 10-20 aplikacji – jak wynika z badania Generation Mobile 2013.

Zrzut ekranu 2013-04-14 o 19.17.23
Połowa użytkowników aplikacji mobilnych, korzystając w ostatnich 6 miesiącach z aplikacji łączącej się z internetem, doświadczyła jakiegoś rodzaju usterki tej aplikacji:

  • 62% ankietowanych – błędu, zawieszenia lub zamknięcia aplikacji,
  • 47% ankietowanych – powolnego ładowania aplikacji,
  • 40% ankietowanych – nie udało się w ogóle uruchomić aplikacji.

Zrzut ekranu 2013-04-14 o 19.12.30

Użytkownicy nie wybaczają błędów. Jak można się spodziewać, niezgodne z oczekiwaniami działanie aplikacji skłania użytkowników do jej porzucenia (48%), poszukania konkurencyjnej aplikacji (34%), informowania innych o swojej frustracji (31%) lub wystawienia niskiej oceny (26%).

Tymczasem stworzenie aplikacji działającej bezbłędnie nie jest wcale łatwe. Na rynku funkcjonuje ponad 2200 urządzeń z Androidem, około 15 z iOS oraz różne urządzenia Nokia i BlackBerry – jak wynika z danych Outbox Research.

O miarodajności badania może świadczyć staranny dobór grupy docelowej, a w szczególności wyłączenie z badania nastolatków, jako odrębnej, wartej niezależnego badania grupy posiadającej odmienną specyfikę.

Zrzut ekranu 2013-04-14 o 19.22.25

Tags: , ,


O autorze

Michał Faber

to ewangelista Outbox Research, autor artykułów na temat zastosowań nowych technologii, moderator kilkudziesięciu konferencji i paneli dyskusyjnych, przedsiębiorca z branży ICT.



Do góry ↑